Én a persona non grata-val vagyok!

Tokaji Március, kitiltás, meg botránymarketing (?)

Hogyan szeretjük a magyar bort? Azért kérdem, mert kezdem félni, hogy egyesek - egyeduralomra törve - kizárólag a maguk üzletét látják benne. Igyekezve eltiporni a piacon jól működő más koncepciókat, versenyt nem vállalva, csak elnyomva. És még az is eszembe jut ilyenkor, amikor magyar borkultúráról beszélünk, hogy előszeretettel használjuk az összefogás szót is. El szeretnénk adni a bort, szeretnénk megmutatni kik vagyunk, ezért összefogva elmegyünk egy boros rendezvényre. Összefogunk, hogy a világ ismerje a magyar bort.  Hogy a fogyasztók szeressék és válasszák a magyar bort. Ebben az összefogásban a hazai borsajtónak kulcsszerepe van. Mi több, felelőssége van! Úgyhogy felelőssége van annak is, aki boros rendezvény szervezésére adja a fejét.

Azt pedig kötve hiszem, hogy a magyar borsajtónak egyetlen irányadó szereplője lenne a Trinety Media Kft. „személyében”. Noha az utóbbi időben egyeduralkodóvá kíván válni, ezt miért nem a szabad piacon versenyezve, hanem kitiltással, diktatórikus módszerekkel kell elérni? Nem lehet egyetlen képzelt egyeduralkodónak sem dönteni arról, hogy olyan aktív, hitelt érdemlő véleményt adó borszakértőket tiltson el, akik szintén azért dolgoznak, hogy eljusson a bor üzenete a fogyasztóhoz.

Ahogyan véleményt nyilváníthatok arról, hogy tetszik-e vagy nem tetszik a bor, úgy véleményt nyilváníthatok szakmabeliként és fogyasztóként is arról, hogy egy adott rendezvénnyel egyetértek-e vagy sem. Mert ebben a nagy szabadságban ugyebár lehet másolni sétáló kóstolót Furmint Február módra, vagy #winelover koncepciót, ha már úgyis működik külföldön.

Ez nyilván nem ad okot meghatódásra, amíg a szekér megy, van, aki úgy hiszi, nem kell elmerengeni ezeken a gondolatokon.

csodalatos_jelenet.jpgforrás: http://bit.ly/1ViBM1k

Azt viszont hiszem, hogy a hazai borsajtó egyik jelentős képviselőjének (mert ezt a szerepet nem lehet tőle elvitatni) igenis példamutatással kellene viseltetnie a hazai boros élet iránt. Csak a sértődött gyermek tilt ki valakit a játszóterétől, ha „csúfolták” az ötletét. Nem elegáns. Nem felnőtt üzletemberhez méltó viselkedés az ilyen.

Ahogyan a fogyasztókat sem szabadna fertőzni olyan dolgokkal, hogy arról olvassanak folyamatosan, hogy micsoda elégedetlenkedést szül a többieket kevés számba vevő viselkedés a Trinety oldaláról. Ezt a piacot ilyen formában senki nem teheti magáévá, akkor sem ha pecunia regit mundum.**

A fogyasztói oldalról nézve az is csalódásra adhat okot, hogy az országosra meghirdetett programsorozatra várva, szívesen Tokajra hangolódna, ám nem történik semmi az ügyben, a honlap erre szentelt felülete üres marad. Olyannyira, hogy mára el is tűnik onnan, hogy valaha voltak ilyen próbálkozások. Hiába a Március, Tokajnak nem sikerült egybeforrnia ezzel a hónappal. Még véletlenül sem az összehasonlítás szándékával, de a Február mára tényleg elérte, hogy a furminttal kapcsolódjon össze, nyakra-főre isszuk ilyenkor a furmintot, és milyen jól tesszük!

A Winelovers borteszt rendezvénnyel párhuzamosan folyó vakkóstolóján is csupán 37 tételt sikerült felvonultatni ebben az évben. (forrás: http://bit.ly/1MdsyBe ) Ami elég karcsú szám ahhoz is, hogy hiteles képet adjunk, különösen, hogy ezeket a borokat már a Vinoport szinte mind bemutatta korábban a Borbár rovatában, és újdonságot nem igazán hozott ezzel. De a szám karcsú ahhoz képest is, hogy a tavalyi évben – akkor még Tokaj Grand kapcsán – mennyi bor sorakozott fel a vakteszten. A számra persze csak következtetni tudok a tavalyi cikk alapján (forrás: http://bit.ly/1UltCpn ) , ahol nagyobb számban osztogatták a legjobbaknak járó díjakat, és még az édes boroknak is sikerült bekerülnie a szórásba. Amivel hitelesebb kép mutatható meg Tokajról. Sejthető, hogy ez annak a következménye, hogy többen is elálltak a rendezvénytől.

Méltatlan ez a helyzet, és érthető, hogy kiállítók, borászok és fogyasztók pártolnak el egy olyan rendezvénytől, aminél a példát nem statuáló vezetői gondolkodásmóddal nem tudnak együtt épülni. A bor tevékeny szeretete köt össze valamennyiünket, és ebben a formában nem lehet sorsközösséget vállalni olyan rendezvényekkel, ahol elveszik a vélemény kinyilvánításának jogát a borsajtó más meghatározó szereplőitől, bomlasztva ezzel más közösséget is (Tokaji Borlovagrend).

Egyik ember mit sem ér a másik nélkül, főleg, ha a szebb cél elvileg közös (feltelezve itt, hogy túlmutat a pénzügyi érdekeken).

Mindenkinek joga van rossz döntéseket hozni ingerültségből, de emberi nagyság elismerni a hibákat és bocsánatot kérni.

kitiltva.png

(PS: Most véltem felfedezni, hogy a "Mi még nem vagyunk kitiltva" csoport szeretettel fogadja azokat, akik látogathatják a prémium tematikus kóstolókat, szóval be lehet ám kapcsolódni. Csak óvatosan, a nagy testvér figyel ;) )

 

 

**a pénz kormányozza a világot